Φωτογραφία από το nicelocal.gr |
Για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, πάντως, οι κινήσεις αναδιάρθρωσης φαίνεται να έχουν σχεδόν χαρακτήρα... επιβίωσης καθώς εκτός του μεγάλου προγράμματος εθελουσίας εξόδου, με το οποίο αποχώρησαν από τον Οργανισμό περίπου 2.000 εργαζόμενοι, τίποτα άλλο δεν έχει προχωρήσει παρά το γεγονός ότι τα ΕΛΤΑ είχαν λάβει ενίσχυση περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ από το Δημόσιο.
Τα καταστήματα που κλείνουν
Βάσει των αποφάσεων που έχουν ήδη αναρτηθεί στη «Διαύγεια» από τις 10 Ιουλίου αναστέλλεται η συναλλακτική δραστηριότητα στα εξής καταστήματα:
Κοκκινιάς, Καλυβίων Θορικού, Αμφιθέας (Π. Φαλήρου 2), Αγίων Αναργύρων, Αγίας Τριάδας Αργολίδας, Πάτρας 4, Ερυθρών Αττικής, Ελευθέριου Θεσσαλονίκης, Δεριγνύ στην Αθήνα, Αργυρούπολης, Χαριλάου στη Θεσσαλονίκη, Κορυδαλλού, Κοντόπευκου, Κολωνακίου, Κηφισιάς (Κέντρο), Κάτω Πατησίων (ΑΘ. 42), Καμινίων, Καλλιθέα 3, Ευκαρπίας Θεσσαλονίκης, Ελληνορώσων, Βυτίνας Αρκαδίας, Νοσοκομείου Ρίου, Παλαίρου Αιτωλοακαρνανίας, Νέας Ιωνίας Βόλου και Νεάπολης Νίκαιας.
Πηγές της εταιρίας διαβεβαιώνουν στο «Έθνος» ότι κανένας δήμος σε όλη την Ελλάδα δε θα μείνει χωρίς φυσικό κατάστημα, υπογραμμίζοντας πως τα καταστήματα που κλείνουν -πολλά εκ των οποίων είναι μονοπρόσωπα, δηλαδή έχουν μόνο έναν υπάλληλο- δεν έβγαζαν σε τζίρο ούτε τους μισθούς των υπαλλήλων που εργάζονταν σε αυτά. Πλέον θα συνενωθούν με κοντινά καταστήματα με στόχο να παρέχουν καλύτερης ποιότητας εξυπηρέτηση στους πολίτες και να μειωθούν οι ουρές.
Παράλληλα, σημειώνουν πως από τις αλλαγές αυτές δε θα πληγούν οι θέσεις εργασίας.
Πόσα καταστήματα θα κατεβάσουν ρολά
Το δίκτυο των φυσικών καταστημάτων των ΕΛΤΑ αριθμεί σήμερα 1.150 καταστήματα και παρά το γεγονός ότι δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμα πόσα από αυτά θα κατεβάσουν οριστικά ρολά, εκτιμάται ότι ποσοστιαία θα φτάνουν περίπου το 10% του συνόλου.
Παρά τις διαβεβαιώσεις, πάντως, άμεση ήταν η αντίδραση των τοπικών κοινωνιών, αμέσως μετά την ανάρτηση των αποφάσεων μόλις δύο ημέρες πριν. Αντιδράσεις έχουν καταγραφεί έως τώρα στην Αργολίδα, αλλά και στο Κοντόπευκο της Αγίας Παρασκευής στην Αττική, ενώ επιστολή απέστειλε και ο δήμαρχος Ακτίου - Βόνιτσας Γιώργος Αποστολάκης αναφορικά με το κατάστημα Παλαίρου: «Η απόφαση αυτή αποτελεί σοβαρό πλήγμα για την περιοχή καθώς και οι παρεχόμενες από τα Ε.Λ.Τ.Α και την Eurobank υπηρεσίες κρίνονται ιδιαιτέρα σημαντικές για την κοινωνική και οικονομική ζωή και δραστηριότητα.
Ειδικότερα, η περιοχή Παλαίρου Παγωνιάς αποτελεί τον σημαντικότερο τουριστικό προορισμό στο Ν. Αιτωλοακαρνανίας. Εκεί δραστηριοποιούνται πλήθος ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων ενώ ταυτόχρονα εκδηλώνονται μεγάλες επενδύσεις όπως το Βαρκό Παγωνιάς και η Μαρίνα Παλαίρου.
Η τουριστική περίοδος είναι πλέον εξάμηνης διάρκειας και οι διανυκτερεύσεις των επισκεπτών υπερβαίνουν τις 120.000 ετησίως. Μεσούσης της τουριστικής περιόδου το κλείσιμο των ΕΛΤΑ δυσχεραίνει ιδιαίτερα τόσο τις τραπεζικές συναλλαγές των επιχειρήσεων όσο και την εξυπηρέτηση των χιλιάδων επισκεπτών», επισημαίνεται στην επιστολή του δημάρχου, στην οποία εκφράζεται η απορία για την αιτία που «το μοναδικό κατάστημα που κλείνει στον νομό να είναι αυτό που εξυπηρετεί την πιο αναπτυγμένη περιοχή του».
Το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ
«Δεν είναι τροπολογία στο παρά ένα, τα ΕΛΤΑ είναι στο παρά ένα» είχε πει το 2020 ο τότε υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης παρουσιάζοντας στη Βουλή την τροπολογία για τα ΕΛΤΑ. Τρία χρόνια μετά και παρά την ένεση των 280 εκατ. ευρώ για τη διάσωσή τους, τα ΕΛΤΑ βρίσκονται μετά βεβαιότητας σε χειρότερη κατάσταση.
Το πρόγραμμα που ακολούθησε η προηγούμενη διοίκηση όχι μόνο δεν απέδωσε -όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα- αλλά γέννησε και σοβαρά ερωτηματικά αναφορικά με τη σωρεία απευθείας αναθέσεων σε εταιρίες μεταξύ των οποίων και σε αυτήν του τότε βουλευτή της ΝΔ, Ανδρέα Πάτση.
«Το κεφάλαιο της χρηματοδότησης έχει εξαντληθεί»
Την ίδια στιγμή, οι πληροφορίες θέλουν το κεφάλαιο της χρηματοδότησης να έχει εξαντληθεί, γεγονός, το οποίο καταδεικνύει ότι από το 2020 έως σήμερα δεν υπήρξε καμία επένδυση, η οποία να απέδωσε.
Είναι χαρακτηριστική η αναφορά της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) στο ενημερωτικό κείμενο που απέστειλε στους εργαζομένους μετά τη συνάντησή της με τη νέα διοίκηση, στο οποίο υπογραμμίζει μεταξύ άλλων: «Το κεφάλαιο της χρηματοδότησης έχει εξαντληθεί. Η Εταιρία εμφανίζει σημαντικό οικονομικό έλλειμμα λειτουργίας, το οποίο είναι ζήτημα επιβίωσης να αντιμετωπιστεί άμεσα. Ο χρόνος δυνατότητας παρέμβασης για τη διάσωση των ΕΛΤΑ είναι μικρός και μετράει αντίστροφα.».
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021, σε επίπεδο τελικού οικονομικού αποτελέσματος, ο όμιλος των ΕΛΤΑ παρουσίασε ζημιές μετά από φόρους 131,5 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 7,5 εκατ. ευρώ το 2020, με αποτέλεσμα τα ίδια κεφάλαια να καταστούν αρνητικά κατά 76,73 εκατ. ευρώ.
Σε επίπεδο λειτουργικού αποτελέσματος, ο όμιλος παρουσίασε προσαρμοσμένα κέρδη (adjusted Εbitda) 7,3 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 8,76 εκατ. ευρώ το 2020 και η μητρική εταιρεία προσαρμοσμένα κέρδη 7,2 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 6,49 εκατ. ευρώ το 2020.
Η επιδείνωση του τελικού οικονομικού αποτελέσματος είχε αποδοθεί κυρίως στην επιβάρυνση 112,2 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου προσωπικού 2.000 εργαζομένων.
Το σχέδιο εκσυγχρονισμού των ΕΛΤΑ
Το σχέδιο αναδιοργάνωσης και εκσυγχρονισμό του δικτύου και των υπηρεσιών των ΕΛΤΑ, αναμένεται να ξεδιπλωθεί σταδιακά σε βάθος 18 μηνών και, σύμφωνα με πηγές της εταιρίας, θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
- Ένα νέο οικοσύστημα διανομής με ενοποιημένο, πλήρως εκσυγχρονισμένο και λειτουργικό δίκτυο, που περιλαμβάνει υποκαταστήματα σε όλη την επικράτεια, ενώ διατηρεί τα κόστη σε ανταγωνιστικά επίπεδα για την αγορά
- Αναβάθμιση της λειτουργίας των υποκαταστημάτων σε κομβικές περιοχές με διεύρυνση ωραρίου με περισσότερο προσωπικό. Αυτό θα εφαρμοστεί από φέτος το καλοκαίρι σε 7 – 8 καταστήματα μεταξύ των οποίων αυτό του Συντάγματος, το οποίο θα επαναλειτουργήσει τα Σάββατα. Το πρόγραμμα θα αξιολογηθεί τον προσεχή Σεπτέμβριο ώστε να προκύψει σε ποια άλλα καταστήματα θα εφαρμοστεί σταδιακά.
- Ενίσχυση της θέσης των ΕΛΤΑ στην αγορά των ταχυμεταφορών με τη διεύρυνση των συνεργειών με τα ΕΛΤΑ Courier
- Νέο επιχειρησιακό μοντέλο που ενισχύει έμπρακτα τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις
- Ψηφιακό μετασχηματισμό και υποδομές που μειώνουν τον χρόνο αναμονής και διευκολύνουν την εξυπηρέτηση στα κέντρα διαλογής
- Ανασχεδιασμό των δρομολογίων και ανανέωση του στόλου με οχήματα προηγμένης και πιο «πράσινης» τεχνολογίας που συμβάλλουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος
- Νέο υβριδικό μοντέλο παρουσίας που δεν στηρίζεται μόνο στο φυσικό δίκτυο των υποκαταστημάτων.
Για το σχέδιο αναδιοργάνωσης ενημερώθηκαν και οι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ, στους οποίους επισημάνθηκε πως δεν υπάρχει καμία πρόθεση να «τρέξει» νέο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου.
Σύμφωνα με την ενημέρωση της ΠΟΣΤ, «η χρηματοδότηση που δόθηκε το 2020 δεν απέδωσε τα αναμενόμενα εξαιτίας του κακού σχεδιασμού και υλοποίησης του προγράμματος εθελουσίας εξόδου και της ανυπαρξίας απαραίτητων παράλληλων ενεργειών επιχειρησιακής προσαρμογής της Εταιρίας».
Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι και το γεγονός ότι σύμφωνα με καταγγελίες εργαζομένων, οι ταχυδρόμοι αναγκάζονται να πραγματοποιούν τις διανομές με δίκυκλα που έχουν γράψει χιλιάδες χιλιόμετρα. Όπως επισημαίνει σε επιστολή του το Σωματείο Υπαλλήλων ΕΛΤΑ Πελοποννήσου, Κεφαλληνίας και Ζακύνθου, τα δίκυκλα είχαν αγοραστεί το μακρινό 2004 με αποτέλεσμα σήμερα να έχουν διανύσει από 60.000 έως και 120.000 χλμ., να «μένουν» συχνά στο δρόμο και να αποτελούν παράγοντα διαρκούς κινδύνου για τους αναβάτες τους.
Σήμερα, ο στόλος των οχημάτων των ΕΛΤΑ, ανέρχεται σε περίπου 3.000 οχήματα εκ των οποίων τα 1.000 είναι φορτηγά και αυτοκίνητα και το υπόλοιπο ποσοστό δίκυκλα.
Πηγή: ethos.gr
Δημοσίευση σχολίου